Vedtægter for: Nyborg Klatreklub

§ 1 Navn
Klubbens navn er: Nyborg Klatreklub.


§ 2 Hjemsted
Klubbens hjemsted er: Nyborg Kommune


§ 3 Formål
Klubbens formål er:

     · At tilbyde de bedst mulige rammer for medlemmernes udøvelse af klatring og skabe ansvarsbevidste og selvstændige medlemmer, der kan fungere i et klatrefællesskab.

     · At udbrede interessen for klatring samt understøtte socialt samvær og sundhed i lokalområdet.


§ 4 Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Dansk klatreforbund. Samarbejde med andre foreninger og organisationer kan indgås af bestyrelsens, såfremt dette samarbejde er i overensstemmelse med §3.

§5 Medlemsforhold
Stk. 1 Enhver, der støtter klubbens formål, kan være medlem af klubben.

Stk. 2. Personer under 18 år kan kun opnå medlemskab efter forevisning af skriftlig tilladelse fra forældre eller værge, herunder også til deltagelse i klubbens arrangementer.

Stk. 3. Regler for indmeldelse og udmeldelse fastsættes af bestyrelsen.

Stk. 4. Overtrædelse af klubbens vedtægter og øvrige regler kan medføre eksklusion. Spørgsmål om eventuel eksklusion kan kun besluttes af bestyrelsen.

Stk. 5. Enhver eksklusion kan ankes for først kommende generalforsamling, der træffer den endelige afgørelse.

§ 6. Generalforsamling

Stk. 1. Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned. Indkaldelse til ordinær generalforsamling sker via mail med mindst 4 ugers varsel og med angivelse at dagsorden.

Stk. 3. Generalforsamlingen kan ikke tage bindende afgørelser om spørgsmål, der ikke er på dagsordenen.

Stk. 4: Afstemninger afgøres ved simpelt flertal.

Stk. 5: Når generalforsamlingen er lovligt indkaldt, er den beslutningsdygtig ved minimum fem fremmødte.

Stk. 6. Dirigenten leder generalforsamlingen og afgør afstemningsmåden, stemmeafgivningen samt afstemningens resultater.

Stk. 7. Medlemmers forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal skriftligt være tilstillet bestyrelsen senest 2 uger før generalforsamlingen. Forslag fra medlemmer eller bestyrelse samt bestyrelsens forslag til budget skal offentliggøres mindst en uge før generalforsamlingen.

Stk. 8. Den valgte referent fører referat fra generalforsamlingen.

Stk. 9. Referatet sendes på mail indenfor 14 dage efter afholdelse af generalforsamlingen. Indsigelser til referatet skal være formanden i hænde senest 14 dage herefter, hvorefter referatet godkendes på det efterfølgende bestyrelsesmøde.

Stk. 10. Stemmeret på generalforsamlingen har de fremmødte medlemmer, der er fyldt 10 år. Stemmeafgivning ved fuldmagt kan finde sted. Et medlem kan maksimalt råde over 1 fuldmagt på generalforsamlingen.


Stk. 11. Dagsorden på ordinær generalforsamling skal som minimum indeholde:
1. Valg af dirigent

2. Valg af referent
3. Valg af stemmetæller
4. Bestyrelsens beretning samt beretning fra udvalg nedsat af bestyrelsen eller generalforsamlingen
5. Kassereren forelægger regnskab for det forløbne år til godkendelse
6. Bestyrelsens forslag til budget til godkendelse
7. Forslag fra bestyrelse eller medlemmer
8. Valg til bestyrelsen
9. Valg af revisor
10. Eventuelt
 

§ 7. Ekstraordinær generalforsamling 

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder dette påkrævet, eller når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter begæring herom til bestyrelsen med angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Bestyrelsen har da pligtig at foranstalte den begærede ekstraordinære generalforsamling indkaldt inden 14 dage efter begæringens modtagelse. Indkaldelse sker som til den ordinære generalforsamling.

§ 8. Bestyrelse

Stk. 1. Klubbens daglige ledelse varetages af bestyrelsen.

Stk. 2. Bestyrelsens beslutninger træffes ved simpelt flertal.

Stk. 3. Bestyrelse konstituerer sig ved første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen. Her vælger bestyrelsen selv sin formand og fordeler de forskellige hverv blandt dens medlemmer.

Stk. 4. Bestyrelsen består af 3 til 5 personer, der vælges på en generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling. Bestyrelsen skal som minimum bestå af en formand, en økonomiansvarlig og en frivillighedsansvarlig. Hvert år afgår 3 medlemmer efter anciennitetsprincippet. Har mere end 3 medlemmer fungeret lige længe, sker afgangen ved lodtrækning. Genvalg kan finde sted.

Stk. 5. Skulle der inden for en valgperiode opstå vakance inden for bestyrelsen, kan denne supplere sig selv til næste generalforsamling og suppleanten er på valg ved næste generalforsamling.

Stk. 6. Bestyrelsen holder møder mindst 3 gange årligt, samt i øvrigt når 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker dette.

Stk. 7. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flertallet af medlemmerne er til stede.

§ 9. Udvalg

Bestyrelsen kan oprette og nedlægge udvalg til at varetage klubopgaver og fremme særlige interesser inden for klubbens formål. Alle udvalg er underlagt bestyrelsen og referer hertil.

§ 10. Kontingent

Stk. 1. Størrelsen af kontingent og indmeldelsesgebyr fastsættes af bestyrelsen. Udmeldelse sker skriftligt ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem inden kontingentets forfaldsdato. Andre indmeldelses-og udløbsprocedurer kan fastsættes af bestyrelsen.

Stk. 2. Bestyrelsen kan give medlemmer hel eller delvis kontingent fritagelse ved frivilligt arbejde for klubben.

Stk. 3. Betalt kontingent refunderes ikke.


§ 11 Økonomi, regnskab og revision

Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.

Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamling for budget samt regnskab.

Stk. 3. Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.

Stk. 4. Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisor.

§ 12 Restance
Kontingentrestance udover 1 måned medfører automatisk udmeldelse af klubben.

§ 13 Vedtægtsændringer 

Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en beslutningsdygtig generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.

Stk. 2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.


 § 14 Tegningsregler og hæftelse

Stk. 1. Klubben tegnes udadtil ved underskrift af formanden og kasser hver for sig. Ved optagelse af lån og ved salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

 

Stk. 2. Der påhviler ikke klubben medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler klubben.

§ 15 Opløsning

Stk. 1. Opløsning af klubben kan kun finde sted med 2/3 flertal af de fremmødte på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.

Stk. 2. Ved opløsning tilfalder klubbens aktiver en anden forening, der kan tilslutte sig klubbens formål, eller Dansk klatreforbund. Dette sker efter den opløsende generalforsamlings nærmere bestemmelser.

§ 16 Datering

Således vedtaget på Nyborg klatreklubs stiftende generalforsamling den 22. okt. 2019 og senest ændret på den ordinær / ekstraordinære generalforsamling den 12.4. 2021.